Piatnik Magyar Online
Carcassonne Bajnokság
2024.
Versenyszabályok
Legutóbb frissítve: 2024. szeptember 4.
Bevezetés
A Piatnik Magyar Online Carcassonne Bajnokság egy – tervezetten – évenkénti rendszerességgel megrendezésre kerülő verseny, amelynek a 2024-es az első évada.
Szervezője a magyar versenyjátékosokat tömörítő Magyar Carcassonne csoport. A versennyel kapcsolatos bármilyen észrevétellel, kérdéssel, szabályértelmezéssel kapcsolatban keresd a csoport adminisztrátorait az alábbi e-mail címen: magyarcarcassonne@gmail.com
A szervezők fenntartják a jogot, hogy szükség szerint felülvizsgálják, pontosítsák vagy módosítsák a szabályzatot a versenyt megelőzően vagy akár a verseny alatt, de minden ilyen változásról e-mailben tájékoztatják a versenyben résztvevőket.
A verseny formátuma
A versenyen a játékosok egy az egy elleni valós idejű partikat játszanak Carcassonne alapjátékkal, az általánosan elfogadott játékszabályok szerint. A játékosok minden héten csak egy ellenféllel kerülnek szembe. Azt, hogy pontosan mikor (a hét melyik napján, milyen időpontban) kerül sor egy-egy mérkőzésre, a két résztvevő játékos közös megegyezéssel dönti el. Minden mérkőzés (párharc) két nyert játszmáig tart, tehát 2:0 vagy 2:1 lehet a végeredménye. A gondolkodási időre vonatkozó szabályokat ld. később.
A verseny időtartama
A verseny a szeptember 16-ai héten kezdődik, és 10 héten át zajlik, melyek közül az első 7 héten a csoportmérkőzésekre, az utolsó 3 héten pedig a rájátszásra (azon belül a november 18-ai héten a döntőre és a többi helyosztó mérkőzésre) kerül sor.
A verseny tétje
A verseny győztesét a 2024. év magyar online Carcassonne bajnokának tekintjük.
A bajnokság egyben kvalifikációs verseny a 2025. évi Carcassonne Bajnokok Ligája (BL / Carcassonne Champions League – CCL) versenyre. Bővebb infók a BL-ről itt olvashatók: carcassonne.gg
A BL kvalifikációra vonatkozó szabályok:
Kvalifikációt ezen a versenyen csak olyan játékos szerezhet, aki más ország hasonló (azaz BL-re selejtező) bajnokságán nem indul.
Jelen bajnokságra olyan játékos is benevezhet, aki más ország online bajnokságában is indul, de ebben az esetben az ő végső helyezését a magyar BL-kvalifikáció szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.
Az így kialakult rangsorban legelőkelőbb helyen végző játékos egyenes ágon bejut a Bajnokok Ligája csoportkörébe. (Amennyiben ezzel a lehetőséggel nem kíván élni, átadhatja a lehetőséget a sorban következő játékosnak.)
A kvalifikációt szerző játékos BGA-profilján a BL teljes időtartama alatt látszódnia kell, hogy Magyarországot képviseli. Más országra vagy más nemzeti csapatra utaló grafikus elem nem jelenhet ott meg.
A bajnok (pontosabban a legelőkelőbb helyen végző, a válogatott tagságra vonatkozó feltételeket teljesítő játékos) garantált helyet kap Magyarország 10 fős keretében a következő évi online csapat világbajnokságon (WTCOC).
A részvétel feltételei
A versenyt a Board Game Arena (röviden: BGA) felületén fogjuk bonyolítani, ezért a bajnokságon csak az tud részt venni, aki rendelkezik BGA fiókkal. (De a prémium előfizetés nem előfeltétel.)
A versenyen részt vehet bárki, aki az alábbi feltételek közül valamelyiket teljesíti:
Rendelkezik magyar állampolgársággal.
Magyarországon életvitelszerűen tartózkodik.
Magyar nemzetiségűnek vallja magát.
A versenyre benevezni az alábbi regisztrációs űrlap kitöltésével lehet: https://forms.gle/jiBUnQF5meyFWimp8
A regisztráció során kötelező megadni a teljes nevet (anonim módon nem lehet benevezni), valamint egy e-mail címet, amelyen keresztül a szervezők a játékost a verseny teljes időtartama alatt el tudják érni. A regisztrációs űrlap beküldését követően a nevezés még nem tekintendő véglegesnek. Erre akkor kerül sor, amikor a megadott e-mail címen a szervezők el tudják érni a játékost, és ő e-mailben is megerősíti a nevezési szándékát. (Amennyiben beküldted a regisztrációt, de a szervezők ezt követően nem vették fel veled a kapcsolatot, írj erről a magyarcarcassonne@gmail.com címre!)
A regisztrációval a jelentkező vállalja, hogy
a versenyt végigjátssza (vagyis mindegyik mérkőzését lejátssza a legjobb tudása szerint);
a verseny teljes időtartama alatt elérhető marad a szervezők számára valamilyen egyeztetett kommunikációs csatornán;
amennyiben bármi olyan körülmény merülne fel, ami a verseny gördülékeny lebonyolítását hátráltatja (pl. a játékos nem lesz elérhető valamely időszakban), akkor ezt haladéktalanul a szervezők tudomására hozza;
bármely mérkőzéséről élő közvetítés készülhet, ahol a valódi neve is elhangozhat.
Előkészületek
A versenyen részt vevő játékosokat csoportokba fogjuk sorsolni. A csoportok száma függ a mezőny méretétől (a csoportok nagyságának lehetővé kell tennie, hogy hetente mindenkinek kb. egy mérkőzést kelljen lejátszani). A csoportokon belül mindenki mindenki ellen fog játszani, de hetente csak egy ellenféllel. A sorsolás azt is meghatározza majd, hogy melyik játékos elleni mérkőzésre melyik fordulóban (hányadik héten) kerül sor.
A sorsolást szeptember 14-én (szombat) fogjuk megtartani, emiatt a jelentkezési határidő szeptember 13-án (pénteken) reggel 8 óra.
A csoportok sorsolásakor alkalmazott szempontok:
A csoportok erőviszonyainak kiegyensúlyozottsága érdekében a sorsoláskor kiemelést fogunk alkalmazni.
Annak érdekében, hogy a párharcok lebonyolítása minél gördülékenyebb legyen, és minél kevesebbszer kerüljön össze két, BGA prémium tagsággal nem rendelkező játékos, az ilyen játékosokat arányosan osztjuk szét a csoportok között.
Amennyiben egy családból többen is beneveznek, őket igyekszünk külön csoportokba sorsolni.
Azon játékosokat is igyekszünk egyenlő arányban elosztani a csoportok között, akik a versenyen nem tudnak vagy nem szeretnének BL-kvalifikációt szerezni.
Csoportbeli párharcok lebonyolítása
A csoportokon belül a játékosok párharcokat vívnak egymással. Egy párharc két győzelemig tart, vagyis a játékosok 2 vagy 3 partit játszanak és a végeredmény 2:1 vagy 2:0 lehet (2:0 után a harmadik partit már nem kell lejátszani). Az egymást követő partikat váltott kezdőjátékossal kell lejátszani. Amennyiben egy partiban mindkét játékos azonos pontszámot ér el, akkor az a kezdő játékos vereségét jelenti. Fel kell jegyezni minden játszma pontos végeredményét is. Az eredményeket a győztes játékosnak egy a sorsolást követően publikálásra kerülő táblázatban kell majd adminisztrálnia.
A párharcokat az adott forduló hetében egymás között egyeztetett időpontban kell lejátszania a játékosoknak. Nem kötelező (bár praktikus) egy párharc összes partiját közvetlenül egymás után lejátszani, de a játékosoknak törekedniük kell arra, hogy minden ellenfelükkel a sorsolás alapján kijelölt héten, annak végéig vívják meg mindegyik partit. (Abban az esetben, ha csak egy annál a hétnél korábbi időpontban sikerül megállapodniuk, lejátszhatják korábban is. De ekkor is törekedjenek rá, hogy az adott forduló hetéhez minél közelebbi időpontot találjanak.) Természetesen előfordulhat, hogy valaki egyéb elfoglaltságai miatt egy adott héten épp egyáltalán nem ér rá, emiatt lehetnek csúszások, de ilyen esetben a rákövetkező héten, a lehető legkorábbi megfelelő időpontban pótolni kell az elmaradt játékot, és a csúszásról tájékoztatni kell a szervezőket. A csoportmérkőzések utolsó hetében esedékes mérkőzések már nem halaszthatóak tovább.
Amennyiben egy játékos a BGA felületén időpontegyeztetési kérésével nem tudja elérni aktuális ellenfelét, kérje a szervezők segítségét.
Ha valamelyik párharcot (vagy annak egyik partiját) egyáltalán nem sikerül megtartani, az a játékos kapja meg a győzelmet 2:0-s eredménnyel, partinként 10:0-s végeredménnyel, akinek kevésbé róható fel a játék elmaradása.
Párharcok prémium játékos részvételével
A prémium játékos részvételével zajló párharcokban az első partit „valós idejű egyszerű játékként” kell indítani, sebességként „Valós idejű - Lassú” értéket beállítva. (A játék kezdetén 2 perc 54 mp-ről indul a játékosok órája, majd minden lépésük után kapnak további 38 másodperc gondolkodási időt – de legfeljebb a kezdőidő mértékéig.) Amennyiben csak az egyik játékos rendelkezik prémium tagsággal, akkor az asztalt neki kell létrehoznia, ha pedig mindketten prémium játékosok, akkor a párosításban első helyen szereplő játékos tegye ezt meg.
Természetesen csak az alapjátékkal és az alapértelmezett pontozási szabályokkal kell játszani.
Annak a játékosnak, aki létrehozta az asztalt, a parti végeztével (a BGA megfelelő funkciójával) fel kell ajánlania a visszavágót, ellenfelének pedig el kell azt fogadnia. A BGA ebben a játékmódban gondoskodni fog arról, hogy a visszavágóban a kezdőjátékos felcserélődjön.
Az esetleg szükséges harmadik, döntő partit ugyanígy kell indítani.
Prémium játékos nélküli párharcok
Amennyiben prémium tagsággal nem rendelkező játékosok vívnak párharcot, ennek lebonyolításához segítséget kérhetnek a szervezőktől. Ilyen esetben ők a két játékos által egyeztetett időpontra egy 5 fordulós, kétszemélyes BGA-versenyt fognak létrehozni, amelyre meghívják a két érintett játékost. Ezen a versenyen a gondolkodási időt fejenként 22,5 percre kell beállítani.
Sajnos BGA-verseny játékmódban jelenleg nem garantált a kezdőjátékos cseréje két játszma között, ezért a játékosoknak figyelniük kell arra, hogy ez az első partit követően megtörténik-e. Ha nem, akkor közös megegyezéssel („Felajánlani, hogy közösen lépjünk ki a játékból” gomb) el kell hagyniuk a 2. fordulós asztalt. Ha a 3. fordulóban sem történik meg a csere, akkor ezt az asztalt is elhagyhatják. Ha azonban még a 4. fordulóban is ugyanaz a fél maradt a kezdőjátékos, akkor ebből a játszmából már nem szabad kilépni, le kell játszani.
Ha valamelyik játékos elérte a párharcon belül a második győzelmét, a BGA-versenyből még hátralévő fordulók játszmáit nem kell lejátszani, a két játékos közös megegyezéssel kiléphet ezekből.
Csoport végeredményének megállapítása
A csoporton belüli elsődleges rangsoroló tényező a megnyert párharcok száma. Azonos számú párharcgyőzelmet elért játékosok között a megnyert és elvesztett partik száma közötti különbség rangsorol. Ha ez is azonos, akkor a több megnyert parti. Amennyiben még ez is egyezne, akkor az összes parti során elért pontkülönbség összege. (Ezért fontos, hogy minden partinak adminisztráljuk a pontos végeredményét.)
A rájátszás lebonyolítása
A csoportokból a rájátszásba továbbjutó játékosok száma a csoportok számától és méretétől függően kerül meghatározásra. A rájátszásban egyenes kieséses rendszerben folytatódik a verseny. A negyeddöntők győztesei bejutnak az elődöntőbe. Az elődöntők győztesei kerülnek a döntőbe, a vesztesei pedig a 3. helyért játszhatnak. A negyeddöntők vesztesei megmérkőznek az 5-8. helyekért.
Ebben a fázisban az elődöntőig két nyert partiig zajlanak a párharcok, a döntő viszont 3 megnyert partiig tart (vagyis a végeredmény 3:0, 3:1 vagy 3:2 lehet).
További szabályok
A játék során külső segítség nem vehető igénybe, lapkaszámolás csak fejben végezhető, semmilyen jegyzetelés, vagy számítógépes segítség használata nem megengedett!
Amennyiben valamelyik játékos kifut a gondolkodási időből, elveszíti a partit, és fel kell adnia azt. „Egyszerű játék” esetén ez az óra negatívba fordulásakor történik meg, versenyjátszmák esetében a 22,5 perces gondolkodási idő lejártakor. Vitás esetekben a BGA központi órája számít, vagyis ha a játszma végeredményénél egy játékos neve mellett piros óra jel szerepel, akkor elfogyott az ideje, és veszít. Akkor is, ha hálózati kapcsolódási probléma vagy valamilyen számítógépes hiba miatt fut ki az idejéből. A jegyzőkönyvbe ilyen esetben az adott parti 1:0-s eredménnyel kerül be.
Ha egy játszmában előfordul az a szituáció, hogy egy lapkát nem lehet lerakni, akkor a játékos kap helyette egy másik lapkát. Ellenfele azonban ezt nem látja, és (bár a játék logjában megjelenik erről egy megjegyzés) nem feltétlenül értesül a lapka kieséséről. Ezért követendő gyakorlat erre a tényre felhívni az ő figyelmét egy chat üzenetben.
Jó játékot mindenkinek! 😉